Różnicowanie momentu uderzenia piłeczki

(tekst: Ken Szeto - tłumaczenie: Paweł Bielunkiewicz)

Moment uderzenia piłeczki jest jednym z najważniejszych elementów, jeśli chodzi o powtarzalność uderzeń. Jeśli twoja technika jest całkiem niezła, ale po uderzeniu piłeczka ciągle leci w siatkę lub poza krawędź stołu, powinieneś zwrócić uwagę na moment, w którym uderzasz piłeczkę. Poniżej przedstawiam diagram pokazujący tor lotu piłeczki w kierunku od lewej do prawej: 

tob

Piłeczka może być uderzona w fazie wznoszenia ("on the rise"), w szczytowym punkcie lotu po swoim odbiciu ("top of bounce" - TOB) lub w czasie opadania ("on the drop"), w zależności od rodzaju rotacji, która posiada uderzana piłeczka.

Poniżej przedstawiam generalne zasady wyboru najlepszego momentu uderzenia piłeczki:

  1. Przebicie przeciwko piłce podciętej: Każdy moment w fazie wznoszenia, bądź w szczytowym punkcie (TOB); zaraz po odbicu piłeczki dla szybszego przebicia (bardziej ryzykowne, ale dość efektywne) lub później/ w TOB co daje większy margines bezpieczeństwa.

  2. Topspin przeciwko piłce podciętej: TOB dla maksymalnej siły uderzenia (tzw. top-spin "na raz"), lub w czasie opadnia dla topsinu o dużej rotacji. Zauważ - tylko najlepsi gracze potrafią z dużą powtarzalnością uderzać topispinem przeciwko piłce podciętej w momencie jej wznoszenia podczas meczu. Powinieneś najpierw doskonalić topispin z piłeczki w TOB, a dopiero wtedy pracować nad topsinem z piłeczki w czasie wznoszenia.

  3. Uderzenie piłeczki podciętej: TOB, z nawet bardziej otwartym (90-150 stopni) kątem rakietyi ruchem wznoszącym rakiey zaraz po uderzeniu. Wskazówka: im bardziej podcięta piłeczka, tym bardziej otwarty kąt rakiety.

  4. Uderzenie/ topspin przeciwko piłce bez rotacji/ topspinowej: TOB jest najlepszym momentem dla uzyskania maksymalnej siły i powtarzalności. Kiedy już opanujesz uderzanie w czasie TOB, możesz próbować uderzać piłeczkę w jej fazie wznoszenia. Bardzo często powoduje to zaskoczenie u przeciwnika.

  5. Kolejny topspin przeciwko silnej piłce podciętej: Najlepszy moment to w fazie opadnia piłeczki, z bardzo małym kątem ustawienia rakiety ("zamknięta" rakieta) i dłuższym torem lotu piłeczki. 

  6. Uderzenie kontra-topspinowe przeciwko piłce topspinowej: TOB, z krótkim uderzeniem/ ruchem, żeby złapać przychodzącą piłeczkę z jej rotację topspinową i zmienić ją w szybki kontra-topspin. Bardziej zaawansowani gracze potrafią uderzać kontra-topspinem w fazie wznoszenia piłeczki, ale powinieneś najpierw nauczyć się podstaw przed spróbowaniem tego.

  7. Blok przeciwko topspinowi: W czasie wznoszenia dla zaskoczenia przeciwnika. Kieruj swój blok w miejsca trudne do ataku dla przeciwnika takie, jak "na łokieć" czy szeroko na boki.

Podsumowując, uderzaj TOB dla uzyskania największej siły, w czasie wznoszenia dla szybkiego odbcia/ zaskoczenia przeciwnika oraz w czasie opadnia piłeczki dla uzyskania dużej rotacji na piłeczce.

Powinieneś ćwiczyć swoje uderzenia najpierw używając najlepszego momentu po odbiciu piłeczki, np. uderzać topspin w TOB. Kiedy już nauczysz się egzekwować ten rodzaj uderzenia w prawidłowy i regularny sposób, wtedy powinieneś uczyć się różnicować moment uderzenia piłeczki w celu uzyskania zmiennych, pożądanych przez ciebie rezultatów. Staraj się cały czas utrzymywac swojego przeciwnika w niepewności, by nie wiedział, czy dostanie piłkę mocno/ słabo rotacyjną, czy też piłeczka wróci do niego wcześniej, niż się spodziewał.

 

źródło: http://www.masatenisi.org/